elektrische step onderdelen zoeken?

Electrische Step Onderhoud

 

         

Elektrische Step gebruikstips

Bij afhaal van uw Eped Powerboard zal onderstaande reeds uitvoerig besproken zijn.
Deze pagina zal dan als naslag bekeken kunnen worden.


Behandeling aankoop:
U heeft u 36 volt accupack of een 48 volt accupack in uw Powerboard afhankelijk van uw gekozen model. Elke Eped word geleverd met nieuwe EV accu’s. Bij aanvang zit er nog trage plankspanning in die nog niet geheel bedrijfsklaar is. Uiteraard zit er voldoende in om de Powerboard even te testen en te proberen. U zult merken dat uw accpack in begin steeds sterker word na elke laadcyclus totdat deze volledig geactiveerd is. Meestal is dat na circa 4 a 5 keer volledig vol laden. Tijdens de activeringsfase de accupack niet te zwaar belasten of te ver leeg rijden anders krijgt u geen capaciteit in het pakket. U zal dan meerdere oplaad momenten nodig hebben om het pakket volledig vol te laden.

Opladen:
Het is raadzaam om de accu’s voor max. 2 uur aan de oplader te zetten en dan de oplader ca 30min af te koppelen. Hiermee balanceert u elke cel waardoor ze allemaal evenveel opgeladen worden ipv enkel de totaalspanning van de accupack waarop de oplader reageert. Tevens voorkomt u hiermee dat de accupack overladen word. Overlading is eenvoudig te herkennen. De accu’s worden bij verkeerd opladen te warm en gaan uiteindelijk bol staan

Oplader:
De geleverde oplader is een 2 stappen oplader. Deze kan boosten en druppelen. Op de boost stand ziet u een rode led kleur en bij de druppelstand ziet u een groene led kleur. Het is dus geen slimme oplader die elke cel kan monitoren en het is ook geen onderhoud druppel oplader die u meerdere dagen aangesloten kan houden. Te lang opladen zal schadelijk zijn voor uw accu.

Accu's:
De standaard geleverde accu's zijn onderhoudsvrije loodgel SLA accu's. Dit houd in dat ze geen geheugen effect hebben en dienen zo vol mogelijk gehouden te worden. Tussentijds opladen is dan ook geen probleem. Vuistregel is liever een aantal keer kort laden dan 1 maal heel lang. Eerst helemaal leeg rijden voordat er geladen kan worden is dus niet goed en zal schadelijk zijn voor de capaciteit.

Opslag:
Droog en vorstvrij stallen. Accu's vol wegzetten en indien mogelijk 1 maal per maand kort aan de oplader. Een schakelklok kan uitkomst bieden.

Powerboard:
Om uw Powerboard langdurig netjes te houden adviseren wij u om na aanschaf de step te behandelen met een siliconenspray of ander corrosiewerende onderhoudsmiddel. Vervuiling kan zich dan niet hechten en kan bij een schoonmaak eenvoudig verwijderd worden. Uiteraard moet u de remdelen niet smeren anders functioneren ze niet goed.

Schoonmaak:
Gebruik nooit water om uw Powerboard te reinigen om kortsluiting te voorkomen. Water en elektra gaan nooit samen en zal kortsluiting veroorzaken. Zand en vuil laten opdrogen en afborstelen is voldoende om daarna weer in de siliconenspray voor de volgende eenvoudige schoonmaak.

Vocht:
Stalling en gebruik in een vochtige omgeving moet zo veel mogelijk voorkomen worden. Water en condens zal de verbindingen aantasten waardoor uitval of kortsluiting aanzienlijk toeneemt. Elektro verbinding kan met WD40 behandeld worden. Dit middel staat bekend als vocht verdrijver en contactgeleidend middel. Behandelde stekkers zijn dan ook beter beschermd tegen oxidatie en corrosie van de stekkers.

Banden:
Ca.2.5 Bar bandendruk. Controleer regelmatig de bandendruk. Te zachte banden verhoogd de rolweerstand en zal het bereik nadelig beïnvloeden. Langdurig rijden met te zachte banden zal uiteindelijk het ventiel onherstelbaar beschadigen.

Ketting:
De ketting dient behandeld te worden met een echte ketting spray of smeermiddel. Siliconenspray of WD40 volstaan niet gezien de smeerlaag veel te dun is om daadwerkelijk een smerende werking te geven.

Aandraaien:
Alle moeren op onze Powerboard zijn voorzien van borgmoeren om het lostrillen tegen te gaan. Het periodiek nalopen van loszittende boutjes en moertjes komt de veiligheid en rijplezier ten goede. Overmatige speling kan gevaarlijk zijn en rijd gewoonweg niet optimaal. Daarnaast zal te lang wachten met aandraaien overmatige slijtage tot gevolg hebben.

RDW modellen:
Al onze RDW modellen hebben aanvullende accessoires om op de openbare weg te rijden. De meegeleverde tellers zijn niet geijkt maar slechts een benadering geven van de werkelijke snelheid of afgelegde kilometers. De start onderbreking verdiend speciale aandacht en zal de step niet aanschakelen indien de zij standaard uitgeklapt staat.

Wij hopen hiermee alle aanvullende gebruiksinformatie naar behoren te hebben verstrekt om een langdurig rijplezier te hebben van uw nieuwe aanschaf. Alle afwijkende gebruikshandelingen van bovenstaande zal op eigen risico zijn en vallen uitdrukkelijk buiten onze opvatting van normaal gebruik en onderhoud.

 

 

 


 

Informeer naar de nieuwe C1-powerboard

back to top

home FAQ contact sitemap

2006-2019 © EPED.NL - info@eped.nl - Tel. 065-3235234 - Fax: 087-7849490 - Achterdoelen, 6711AV, EDE